Metsästysammunta Kivääri - liipaisun harjoittelu

Kivääri - liipaisun harjoittelu


Kiväärillä ammuttaessa on liipaisimen painaminen keskeinen osa ampumasuoritusta ja se vaikuttaa huomattavasti ampumatulokseen. Aseen tärähtäminen liipaisun aikana vie piipun sivulle kohteesta ja osumatulos heikkenee. Tästä syystä kiväärillä on tärkeää treenata kuivaharjoittelun avulla oikeaa liipaisutyyliä.


Liipaisun harjoittelu kiväärillä

Liipaisua on helppo harjoitella tukemalla kivääri johonkin tukeen, jotta liipaisun vaikutuksen erottaa muusta aseen heilunnasta. Tämän jälkeen harjoitellaan oikeaoppista puristavaa ”höyhenenkevyttä” liipaisutyyliä käyttäen klikkipatruunaa.


Harjoittelu on sangen yksinkertaista: ase ladataan klikkipatruunalla, tuetaan, tähdätään tarkkaan johonkin pisteeseen ja painetaan liipaisimesta. Jos ase liikahtaa liipaisimen painamisesta niin liipaisussa on parantamisen varaa. Harjoitusta toistetaan, kunnes ase ei liikahda tippaakaan liipaisinta painettaessa. Harjoittelun sujuessa hyvin kiväärin ollessa tuettuna, voi siirtyä harjoittelemaan seisoma-asennosta, polvi-asennosta jne., periaate on ihan sama kuin edellä.


Tähän harjoitukseen voidaan yhdistää lopuksi vielä asetta kannattavien lihasten harjoitus. Tässä harjoituksessa kivääriä pidetään ampuma-asennossa, rasittaen näin käden lihaksia. Kivääriä voi kannatella minuutista muutamiin kymmeniin minuutteihin, riippuen omasta jaksamisesta ja siitä kuinka intensiivistä harjoittelusta halutaan. Samalla voi katsoa vaikka televisiota.


Verkkokaupastamme löydät klikkipatruunat ja muut varusteet ammunnan harjoitteluun.