Metsästysammunta Kuivaharjoittelu haulikolla

Kuivaharjoittelu haulikolla


Kotona suoritettava ammuntaharjoittelu auttaa huomattavasti metsällä menestymistä. Kotona on hyvä harjoitella niin haulikon nostoa, kuin vartalon liikettäkin ("swingiä").


Harjoittelu

Sivuttaisliikkeen harjoittelu sujuu seuraamalla piipulla katonrajaa, mutta sitäkin parempi vaihtoehto on laittaa esim. maalarinteippiä tai vastaavaa seinään (helposti irtoavaa, varovaisuutta noudatettava ettei maalit jää teippiin jne.) niin, että teippi muodostaa pitkän sivuttaislinjan. Tätä linjaa pitkin on sitten hyvä harjoitella aseen nostoa ja "swingiä". Tavoitteena on, että ase pysyy linjalla koko liikkeen ajan siitä lähtien, kun sitä lähdetään nostamaan olkapäälle.


Aseen nostoa on hyvä harjoitella simuloiden erilaisia tilanteita: lintu lentää edestä, sivulta jne. Harjoittelua toistetaan, kunnes aseen nosto on luontevaa ja piippu pysyy koko ajan linjalla. Itse yleensä istun esim. sorsapassissa, joten itseäni on auttanut istuma-asennosta ampuma-asentoon nousun harjoittelu jossa ensin pompataan pystyyn ja sitten "swingi" aseen piippu linjalla pysyen.


Kuivaharjoittelun yhteydessä on hyvä kiinnittää huomioita myös aseen mittojen sopivuuteen itselleen ja tarvittaessa muuttaa niitä; aiheesta lisää Haulikon valinta artikkelissa.


Lue myös artikkeli "Kivääri - liipaisun harjoittelu", jossa kerrotaan miten kuivaharjoitella kiväärillä.